Tanár az én apám. Ha jár a vidéki városban, gyermekek köszöntik ősz fejét, kicsinyek és nagyok, régi tanítványok, elmúlt életükre emlékezve, lassan leveszik kalapjuk. Mint az alvajárók, kik másfelé néznek. Hentesek, ügyvédek, írnokok, katonák s olykor egy országos képviselő is. Mert nagy az én családom. |
Irodalomóráról talán ismerősek lehetnek Kosztolányi Dezső sorai, mely szerint egy pedagógus meghatározó szerepet tölthet be egy gyermek életében, hogy aztán felnőttként visszaemlékezve a hála érzése fogja el.
Az UNESCO és a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet 1996-ban ezen a napon fogadta el a pedagógusjogokról szóló, 150 paragrafusból álló határozatot. Így lett október 5-e a pedagógusjogok világnapja, az emlékezés napja azokra a tanárokra, akik meghatározó szerepet játszottak életünkben. Bizonyára minden kedves, ezt a cikket olvasónak van legalább egy olyan tanítója vagy tanára, aki akár mérhetetlen türelmével és kedvességével, akár tekintélyt parancsoló szigorával adott nekünk sokkal többet a tananyagnál.
Nézzük meg, milyen jogokkal, kötelességekkel és esetleges nehézségekkel küzdenek nap mint nap tanáraink.
A közoktatási törvény alapján a pedagógusnak joga, hogy a saját világnézete és értékrendje szerint tanítson anélkül, hogy ennek elfogadására kényszerítené a tanulókat. Továbbá irányítsa, értékelje a tanulók munkáját és minősítse a tanulók teljesítményét. Az előbbi pont azonban problémásabb lehet, és vezethet esetleges konfliktushoz, hiszen a szélsőséges nézetek tárgyilagos közlése jelentősen megnehezítheti azt, hogy a szülők és gyerekek elfogadják az egyes nézeteket. Ez talán mindig is igaz volt, de napjainkban különösen az, hiszen találkozhatunk túlzott liberalizmussal és konzervatív szemléletmóddal is.
Kötelességük gondoskodni a tanulók testi épségének megóvásáról, erkölcsi védelméről, személyiségük megóvásáról, rendszeresen tájékoztatni a szülőket és a tanulókat az őket érintő kérdésekről, emellett figyelmeztetni a szülőt, ha gyermeke érdekében intézkedést tart szükségesnek. A szülő kötelessége különösen, hogy rendszeres kapcsolatot tartson a gyermekével foglalkozó pedagógusokkal. Belegondolva, itt sem mindig feltétel a gördülékeny megvalósulás, hiszen számos nézeteltérés akadhat a pedagógus és szülő között.
Már magának a pedagógus-szülő kapcsolatnak ez az egyetlen aspektusa is több problémát vet fel. Konfliktushelyzetben nem mindegy, hogy a szülő jogaként vagy kötelességeként értelmezzük a gyermekkel kapcsolatos tájékozódást. Amennyiben jogi értelemben elemezzük, a pedagógusok és szülők közötti konfliktusok nagy része abból ered, hogy a tanulóval kapcsolatban mind a pedagógus, mind a szülő sajátos felelősséggel rendelkezik.
A munkájukkal kapcsolatos nehézségként, pedig a megannyi adminisztrációt se hagyjuk ki, ami jelentős részt ölel fel az idejükből. Sok esetben akadhatnak olyan szituációk is, melyekben meg van kötve a kezük, így nem mindig cselekedhetnek szívük szerint.
Egy „jó pedagógus” az életre is nevel, megtanítja, hogyan küzdhetünk le akadályokat. Az ő személyére nincs is nagyobb bizonyíték annál, mikor a gyerekek futva rohannak a tanár néni elé, mikor ő még be sem ért az osztályterembe. Végül nem elvárja a tiszteletet, hanem kivívja és megérdemli azt azáltal, hogy mindig van egy vagy több olyan tulajdonsága, amelybe a diákok példaként kapaszkodhatnak.[i]
Kovács Viktória
Kíváncsi vagy gólyaként, hogy ne sírd tele a párnádat? Katt!
[i] https://infozio.1367.hu/2022/09/06/hogyan-ne-sird-tele-a-parnadat-utmutato-golyaknak/
képek: pixabay, pexels