Blog

Új félév, hatékonyan és tudatosan teljesítő új én

0
1 Uj Felev

Minden vizsgaidőszakot követően konklúziók hada önti el az agyunkat, hogy mit tehettünk volna másképpen, hogy még jobb eredményt érjünk el. Egy biztos, mindegyikünk listáján szerepel több-kevesebb olyan pont, amely a felkészültséget kritizálja. Ilyenkor felmérjük, hogy lehettünk volna sokkal kisebb tehernek és stressznek kitéve. A valódi problémánk felfedésével, amely nem lustaságon alapuló, a következő szemeszterben sokkal felkészültebbek lehetünk.

Miért van szükség a különböző tanulási stratégiákra?

Egyre komplexebb és ezzel párhuzamosan egyre dominánsabban fejlődő világunkban nincs olyan terület, ahol nem alapkövetelmény a tanulás, a folyamatos önfejlődés, ehhez viszont mindenkinek ismernie kell a saját működését. Minden ember által alkalmazott tanulási forma rendelkezik előnyökkel és hátrányokkal is egyaránt. Emiatt terjed el egyre jobban a komplex és kiterjeszthető tanulási módszerek alkalmazása. Ugyanakkor fontos, hogy minden embernek más és más módszer válik ideálissá, ehhez viszont sajnálatos módon ez kísérletezni kell. Úgy gondolom, hogy a mindennapokban nincsenek kihangsúlyozva ezek a módszerek, hiszen nem ismeri az emberek többsége a rendelkezésére álló lehetőségeket. Ezt igazolják azon felmérések is, amelyek a gyermekek tanulási módszereit mérték fel. A felmérések azt mutatták, hogy csak az standard módszereket és nem az anyag megtanulásához ideális módszert használják, ezzel időt és energiát vesztenek.

Milyen tényezők segítenek bennünket, hogy hatékonyabban teljesíthessünk félév során?

Információ gyűjtés

Minden karon vannak a segítő felsőbb évesek, akik jótanáccsal és segítő praktikákkal látják el az alsóbb éveseket. Így mindenről információt szerezhet a leleményes hallgató pusztán egy beszélgetés alkalmával. Nem rossz módszer a Google használatával is fellelhetőek jegyzetek megkeresése, amelyekkel rugalmasabban indulhatnak az első hetek. Ezenkívül nem hanyagolhatóak el az adott intézmény hivatalos platformjai sem, ahová mindig az aktuális információ kerül kiírásra. Végül, de abszolút nem utolsó sorban a tantervi háló is fontos abból a szempontból, hogy átlátható legyen a tantárgyak közötti kapcsolat, egymásra épülés és teljesítés követelménye.

Naptár

Talán elmondhatjuk, hogy a legnehezebb dolog az egyetemista életben a számtalan határidő és teendő koordinálása, hogy mindenre jusson idő és ezáltal minőségi produktumot tehessünk le az asztalra. Szántalan példát láthatunk: van, aki összegezve vezeti határidőket és a teendőket, valaki pedig külön rögzíti a két kategóriát. Végeredményét tekintve mindegy milyen formában tesszük meg a határidők rögzítését, lényeg, hogy minden elvégzésre kerüljön.

Szükséges eszközök és könyvek leltára

A hatékony felkészüléshez a pszichés felkészülésen és a tanulási tevékenységén túl, elengedhetetlen a tárgyi környezet, amely körbevesz minket. Gondolunk itt a füzet, kihúzófilc, tollak, mappák, könyvek és a számunkra még fontos elemekre. A beszerzendő jegyzetek, tananyagok listájának elkészítésével minimum az első egy-két hetet érdemes megvárni, hiszen az oktatók a konzultációk során mondják el a tárgy abszolválásához szükséges szakanyagokat, beadandókat stb.

Szemeszterem céljai

Céltalanul az emberrel semmi nem történik és előre sem halad. Ezért a szemesztert egy célokkal kikövezett úton kezdjük meg, aminek a végén a kiérdemelt pihenés és szórakozás vár minket. Mik lehetnek ilyen apró célok? Például minden ZH-mat sikeresen szeretném teljesíteni, hetente minimum 6 óra „Én időt” szeretnék beiktatni, folyamatosan írom meg a tételeimet tudatosan készülve a vizsgaidőszakra.

Bagoly vagy pacsirta

Mint ahogy az egyetemi éveket, így a teljesítményt is befolyásolja a bioritmusunk, azaz nem mindegy mikor és mennyit alszunk. Tanulás szempontjából a „bagoly” és a „pacsirta” embertípus jelentősen eltér egymástól. A bagoly típusú emberek értékes perceiket szánnak az éjszakai tanulásra, mert számukra szükséges az anyag leüllepedése, ezzel szemben a pacsirták pihenten és frissen felelevenítve tudják kihozni magukból a maximumot. Mind a két típusnál elengedhetetlen a pihenés, hiszen fáradtan a koncentrációval párhuzamosan a hatékonyság is romlik.

Jelenlét

A szemeszter közepe felé kecsegtetően hangzik egy-egy előadás kihagyásával a pihentető alvásnak átadni magunkat, de ennek lehetnek negatív hatásai is. Mert például egyes kutatások azt bizonyították be, hogy a hallott információk egy része a későbbi tanulási folyamat alatt előhozhatók. Ezen kívül a jegyzetelés során olyan információkat rögzíthetünk, amelyek a vizsgára való készülésben megkönnyíthetik az életünket.

Regeneráció

Végül, de korántsem utolsó sorban a megérdemelt pihenés, aminek szerves részét képezi a családunkkal és a barátainkkal töltött minőségi idő. A sok koncentrálással eltöltött idő mentális fáradtságot okoz, ami hosszútávon a teljesítmény és a motiváció csökkenését okozza.

Remélem hasznosnak találtad a cikkem és fel tudsz majd belőle használni pontokat a rendszerezett és hatékony félév felé vezető úton. [i]


[i] Orbán Nikolett

Talán ezek is érdekelhetnek …