Blog

Oktatói interjúsorozat – Interjú József Tiborral a Kaposvári Képzési Központ Oktatójával

0
1 Jozsef Tibor

Az oktatási folyamat egy-egy Képzési Központon belül nagyon sok tényezőtől függ, amelyek vagy segítik, vagy éppenséggel megnehezítik a mindennapi munkát. Az interjúra direkt egy olyan oktatót kértem fel, aki számtalan területen szerzett tapasztalatokat, és a mai napig több fronton vesz részt a hallgatók képzésében. József Tibort elfogadta a felkérésemet és mesélt az életútjáról, a képzés előnyeiről, illetve az oktatói mindennapokról.

Először is nagyon köszönöm, hogy elfogadta a felkérésemet. Az első kérdésem az lenne, hogy mióta is végez oktatói munkát a Képzési Központban? Esetleg voltak olyan fordulópontok, amelyek ezen életútját befolyásolták?

József Tibor: A Képzési Központtal a munkakapcsolatom már úgymond 2003-ban elkezdődött, amikor az analitikus végzettségemet megszereztem a KKK-ban, és elhelyezkedtem a Somogy Megyei Kaposi Mór Oktató Kórház Központi Laboratóriumában. Az egyik kiemelt feladatom a laborban az volt, hogy az akkor még egészségügyi főiskoláról érkező analitikus hallgatókat segítsem a szakmai gyakorlatuk alatt: konkrétan a klinikai kémiai tantárgyhoz szükséges ismeretekkel és folyamatokkal. A hivatalos munkaviszonyom azonban 2021. áprilisától él az ETK-n.

A Központi Laboratóriumban 2011-ig dolgoztam. Hálás vagyok érte, hogy az ott megszerzett tudást ma már az oktatás során is kamatoztathatom. A labor szinte minden részlegén dolgoztam: a vérvételi-anyagátvételi résztől indulva a hematológiai, sürgősségi, klinikai kémiai, és mikrobiológiai területeken egyaránt. Az abszolút fordulópontnak az életemben a 2011-es év július hónapját tekintem, amikor is megkezdtem a munkámat a Kaáli Intézet Kaposvári Centrumában. Az intézetben meddőségi kezeléssel kezdtem el foglalkozni, azon belül is a mesterséges megtermékenyítéssel az IVF (in vitro fertilizációs) Laboratóriumban. A munkakör eredményes végzéséhez elengedhetetlen volt a több hónapos betanulási időszak Budapesten és Tapolcán, valamint több európai és hazai embriológiai kongresszuson való részvétel. Természetesen a korábbi tapasztalataim is segítették munkámat. A Központi Laboratóriumban évekig végzett férfi nemzőképességi vizsgálat, valamint a 2009-es évben a Budai Meddőségi Központban számomra bemutatott speciális mesterséges megtermékenyítési ismereteimnek köszönhetően választottak ki a jelentkezők közül. A munkakörben 10 évet töltöttem el, és időközben megszereztem a klinikai laboratóriumi kutató (Msc) diplomát is.

Mesélne arról, milyen kurzusokon találkoznak Önnel a hallgatók?

József Tibor: A teljesség igénye nélkül: általános-, szervetlen-, szerves-, és biokémia, elválasztástechnika előadásokon és gyakorlatokon találkozhatnak velem a hallgatók itt Kaposváron. Ezenkívül Pécsen még a Klinikai laboratóriumi kutató (MSc) szakon a Biomarkerek tárgyat, és a Kiterjesztett hatáskörű ápolók (MSc) számára Klinikai döntéshozatal kurzust oktatom, ahol a középpontban a laboratóriumi diagnosztika áll.

Melyik az a tárgy, amit szívesen oktat a hallgatóknak? Ha jól tudom előző félévben volt Önnél szabadon választható tárgy is, erről mesélne egy kicsit?

József Tibor: A kémia tudományterület az elsődleges az általam oktatott tárgyak között. Viszont különlegességnek számított az előző félévben, hogy tarthattam Embriológia szabadon választható tantárgyat is, amely 2022 őszén lett bevezetve. Ennek a története, hogy nyáron a Dékán Úr megkérdezett bennünket, hogy tartanánk-e szabadon választható kurzusokat. Az Igazgatónő tisztában volt az embriológus előéletemmel, így mondta, hogy próbáljam meg a kurzust. Nagy örömmel kezdtem el a diák elkészítését a kurzushoz. Sajnálatos módon online formában került megtartásra a tárgy, de jobban örültem volna, ha személyesen oktathatom, hiszen úgy sokkal több felmerülő kérdést vitathattunk volna meg. Az online megvalósítással ellenére külön örömömre szolgált, hogy körülbelül 150 hallgató jelentkezett, országhatáron belül mindegyik képzési központból, illetve még Székelyudvarhelyről is volt kb. 20 hallgató, aki részt vett a kurzuson.

Ma már népbetegségnek számító meddőség témaköre a fő irányvonala volt a kurzusnak. Ez a betegség sajnos sokakat érint. Úgy gondolom, hogy ezenkívül számtalan olyan területet is érintettünk, amelyet a jövőben kamatoztathatnak a hallgatók akár csak azzal, hogy a témában előkerülő tévképzeteket eloszlassák a mindennapokban.

Mi a véleménye a hallgatók által kitöltött kérdőívről? Mit gondol, a hallgatók értékelése hogyan befolyásolja az oktató további munkáját?

József Tibor: Abszolút jó kezdeményezésnek tartom a kérdőívet. Úgy gondolom, hogy nyitott ember vagyok, és a hallgatók nyugodtan elmondhatják nekem a visszajelzéseiket akár személyesen is, nem csak anonim és online. Véleményem szerint; általánosságban látni lehet a hallgatókon, hogy mit és hogy gondolnak, miként állnak egy kurzushoz, gyakorlathoz. Sok esetben ehhez kell igazodni egy oktatónak is.

Egy-egy reakció számomra inspiráló is lehet, és arra motiválhat, hogy például hogyan javítsam és tegyem jobban befogadhatóvá az előadásomat, és mivel bővítsem ki az ismeretanyagot. Úgy gondolom, hogy a húsz éves laboratóriumi múltam nagyban segít az oktatás során. Ebben az oktató-kutatói szakmában is az idő, és a megszerzett tapasztalat szükséges a fejlődéshez, és a folyamatos tanulás és önképzés. Jómagam is doktorandusz hallgató vagyok a PTE-ÁOK Gyógyszertudományok Doktori Iskolában.

Kik számára ajánlja a szakot és miért? Ön szerint miért érdemes a KKK-t választani?

József Tibor: Minden olyan embernek ajánlanám, akiket az élet- és természettudományok érdekelnek, hiszen a biológia és a kémia szeretete alapja a szakmának. A képzés kiemelt előnye, hogy nagyon gyakorlatias, sokrétű és sokszínű. Az életutamat végiggondolva abszolút igaz, hogy számtalan irányba elmehet az ember a diplomájával. Én is dolgoztam klinikai laborban, biológiai-embriológiai laborban, egyetemen és gimnáziumban oktatóként, élelmiszeripari laborban is. Tehát innentől kezdve a fejlődési lehetőség adott mindenki számára, akár mesterképzés, doktori vagy éppenséggel munka melletti továbbképzések által. A régi rendszerhez képest a rendszer nagy előnye, hogy nem mereven határolt a képzés, hanem tovább lehet építeni a megszerzett végzettségre.

Milyen tanáccsal látná el a jövő nemzedékét?

József Tibor: Azt mondanám, hogy mindenki képezze magát ameddig azt megteheti. Jó tanácsként javaslom: alázattal induljanak el ezen a pályán szakmailag és emberileg is, mindemellett tiszteljék is azt. A későbbiekben ez a fajta hozzáállás meghozza a gyümölcsét. A tudásuk a megszerzett gyakorlattal együtt válik igazán teljessé. A mai rohanó világban, és ebben a szakmában a türelem nagy kincs. Legyenek nyitottak a fejlődésre és az újra! Végül engedjenek meg egy idézetet: „Mert bölcsesség megy a te elmédbe és a tudomány a te lelkedben gyönyörűség lesz.” Példabeszédek 2.10

[i]Nagyon köszönöm ezt a tartalmas interjút! Sikerekben gazdag és tartalmas életutat kívánok a továbbiakban is!


[i] Orbán Nikolett

Ne felejtsd el megnézni interjú-sorozatunk előző részeit sem: https://infozio.1367.hu/2023/01/27/oktatoi-interjusorozat-interju-az-omhv-kerdoivrol-es-az-oktatoi-mindennapokrol-trixler-bettinaval/

Talán ezek is érdekelhetnek …