Blog

Téli és tél végi alvás problémák

0
1_Téli és tél végi alvás problémák

A téli hónapok szépségei mellett sajnálatos módon számtalan negatív hatással is rendelkezik az évszak. Hiszen korán sötétedik, borúsak a napok, leredukálódnak a napfényes órák és esetenként ehhez közöny vagy éppenséggel letargikus hangulat is társulhat.

Mindezek mellett a megszokott alvási rutinunk is változik, ami miatt nem kielégítő a pihenéssel eltöltött órák száma. Emiatt fáradtság, nyugtalanság, aluszékonyság és evési rohamok alakulhatnak ki.

De mégis miért okoz problémát az évszak az emberi szervezet számára?

  • Természetes fény hiánya

A rövidebb nappalok miatt eleve kevesebb fényben lehet része az embereknek, de ezen még sajnos a borús és sűrűn rétegzett felhőzet tovább ront. A csökkent napfényes órák miatt a szervezet D-vitamin szintje lecsökken, illetve melatonin szintje esetén is változás következik be. Ennek megfelelően az alvási-ciklus elveszíti az egyensúlyi állapotát.

  • Hideg és a meleg váltása

A hidegebb hónapoknál rendszeres probléma a szobák megfelelő hőmérsékletének beállítása. A hálószoba hőmérsékleténél előnytelen a túl meleg hőmérséklet, hiszen akkor nem megfelelő az alvás minősége. Egyes források szerint az ideális hőmérséklet 18-21°C fok között található. Ha már az alvási hőmérsékletről ejtünk szót, fontos megemlíteni a takaró és az ágynemű huzat típusát, hiszen azon anyagtípusok, amelyek szinte „dunszt-ba” helyezik a testet, szintén negatív irányba fordítják az alvási minőségjelzőt.

  • Biológiai óra és az óraátállítás

Az óraátállítás nagy hatást gyakorol mindannyiunk biológiai órájára, amely miatt a ciklikusságon alapuló rendszer megzavarodik. A hosszú ideig működő rutin megváltozik, azért megbomlanak a bevett szokások, így szintén nem fogunk kipihenten ébredni.

  • Szorongásos tünetek

Sok embernél a téli hónapok egy igen erős negatív tünetet produkálnak, amely nem más, mint a szezonális affektív zavar. Ezen állapotot a napfényes órák limitalizációja és a sötét borús napok egészen a depressziós tünetek útjáig is elvezethetik.

  • Ünnepi étkezések és szokások

Az évszak önmagában is ünnepek tömkelegéből áll, ahol dominánsan jelen vannak a tradícionális magyar ételek, amelyek valljuk be nem éppen „gyomor-barátok”. Emellett még az időszakban megugrik az alkoholfogyasztás mennyisége is, amely szintén negatívan hat az alvásra. Ezentúl a frissen termett zöldségekből és gyümölcsökből szintén hiányt szenvedünk, ami miatt kevesebb természetes forrásból származó vitamint és antioxidánst tudunk bevinni. Pedig ezek az ételek felelősek a relaxációért és ezáltal a stressz csökkentő folyamatokért.

A hónapok hatásainak ismeretében jogosan merül fel a kérdés, hogy akkor mit tehetünk a negatív hatások csökkentése vagy megelőzése céljából? A válasz nagyon egyszerű. Figyeljük meg a szervezetünk igényeit és reakcióit a téli hónapokra.

  • A lehetőségeinkhez mérten minél több időt töltsünk szabad levegőn és a rendelkezésünkre álló napfényben.
  • Optimálisan alakítsuk ki a hálószobát, tehát ne legyen egy forgalmas útszakaszra néző szoba, legyen sötét és megfelelő hőmérsékletű.
  • Alakítsunk ki egy esti rutint, amelyet mindennap követni tudunk.
  • Esti órákban lefekvés előtt 3 órával együnk utoljára. Akkor is kerüljük a túlságosan fűszeres, nehéz ételeket és a túlcukrozott és koffeintartalmú italokat.
  • Mozogj minden héten minimum 3 alkalommal.
  • Próbáld ki a meditációt és különböző relaxációs gyakorlatokat.
  • Fogyassz bátran vitaminokat és étrendkiegészítőket, de emellett táplálkozz változatosan és egészségesen.
  • Száműzd a stresszt a mindennapokból.
  • Lefekvés előtt ne érjen nagy mennyiségű kékfény, inkább olvass egy jó könyvet.

Ugye milyen egyszerű tenni a pihentető alvásért? Minőségi alvást kívánok mindenkinek!

Orbán Nikolett

Olvastad már?

Talán ezek is érdekelhetnek …