A bringázás szerelmesei idén az enyhe idő miatt már akár február elejétől is nyúzhatták a vasat, de íme, a ragyogó májusi napnak köszönhetően eljött az idő, hogy az is elővegye a drótszamarat, aki eddig várt vele. Az elmúlt időszakban került megrendezésre hazánk legnagyobb múltú profi kerékpárversenye, a Tour de Hongrie is, melyet Magyarországon 1925 óta rendeznek meg a világhírű Tour de France mintájára. A verseny 5 szakaszból álló útvonala ebben az évben 851 km hosszan vezetett Karcagtól egészen Pécsig, a versenyzőknek pedig összesen közel 8000 méternyi szintemelkedéssel kellett megküzdeniük.
Akár a fizikai kihívás vonz, a praktikusság vagy a természet közelsége, esetleg az országút pora az, ami miatt kétkerékre pattannál, egy dologra biztosan szükséged lesz, mégpedig a számodra megfelelő biciklire. Íme néhány szempont, amit érdemes figyelembe venni a választásod során.
Mi az, amire használni fogod?
A legfontosabb tulajdonságok kiválasztásánál a következő kérdések lesznek irányadóak: hol, mire, és mennyit szeretnéd használni a kerékpárodat? Ahhoz, hogy az elkövetkezendő időszakban jó élményekkel gazdagodhass, nagyon fontos, hogy jól felmérd a vasparipával szemben támasztott igényeidet. Ha például tavasztól őszig szeretnél vele az egyetemre járni, egy kényelmes, középkategóriás városi trekking lesz hű társad. Ha inkább a környező erdőkben, vagy a Mecsek oldalában, vadvirágok és keskeny ösvények között érzed jól magad, már eggyel komolyabb gépre lesz szükséged. Elengedhetetlenné válik legalább az első teleszkóp, a masszív váz és a jó minőségű tárcsafék ahhoz, hogy megbízható technikával és biztonságos körülmények között hódolhass ennek a szenvedélynek. Kiváló kompromisszumot nyújthatnak az úgynevezett gravel bike-ok, melyek ideálisak városi használatra, de erősített alkatrészeik és masszív felépítésük okán jól irányíthatóak maradnak könnyebb terepen is. Végül pedig a gyorsaság királyainak és királynőinek: az országúti bicajok. A vékony gumik, a könnyű váz, sokfokozatú váltók és áramvonalas formák biztosítják számodra, hogy szélsebesen vágtathass vasparipádon.
Milyen gyakorisággal veszed majd elő a bringát?
Mint a legtöbb árucikknél, itt is léteznek különböző árkategóriák, amik más-más minőséget kínálnak. Ha az ember egy-egy hétvégi kirándulás erejéig szeretné kinyújtóztatni a lábát a pedálon, nem szükséges csúcskategóriás példányt választani, hiszen annak a vételárán felül, fenntartási költsége is jóval magasabb lesz egy átlagos túrakerékpárénál. Ha viszont minden napos használat során, komoly távokat tesz meg a felhasználó, a saját kényelme érdekében érdemes egy jól felszerelt, megbízható és kényelmes kerékpárt választani, hogy az aztán sok éven át társ lehessen a közlekedésben és a sportban.
Most pedig nézzük, mit tegyen, akinek már van biciklije, de még nem ébresztette fel téli álmából!
Kezdjük a váz ápolással! Mielőtt bármi mást tennénk, távolítsuk el a pókok több hónapnyi munkával felépített birodalmát és az évszázados port. Jó módszer lehet erre egy lavórnyi melegvíz, egy puha rongy és egy kevés kíméletes mosogatószer, vagy a kifejezetten erre a célra fejlesztett bringasampon. Miután a kerti slaggal eltávolítottuk a szennyeződések nagyrészét, egy puha mikroszálas törlővel töröljük át a teljes vázat. Ügyeljünk rá, hogy ne súroljuk a fényezést, hiszen a dörzsölés hatására károsodhat a festék.
Miután a megfelelő nyomásra fújtuk a gumikat, ellenőrizzük, hogy az oldalfalak sérüléstől, repedéstől mentesek, a futófelület pedig megfelelő mélységben bordázott-e. A bowdenházak elejéhez, váltó és fékkarok mozgó alkatrészeihez érdemes lehet néhány csepp híg műszerolajat cseppenteni, hogy megelőzzük azok „darabos” működését és elkerüljük az erőltetést, ami könnyen okozhatja néhány megfáradt műanyag törését, ezzel pedig a kirándulás vesztét is.
Következzék a legfontosabb elem, a hajtás! Ahhoz, hogy a kerekeket mozgásba hozzuk, a jobb oldali hajtórúdon és a hátsó tengelyen található fogaskoszorú összeköttetését kell biztosítanunk, melyre, ha nem egy nagyon ritka vagy spéci kerékpárunk van, bizony a lánc szolgál. Amennyiben mégis bordásszíjat találunk a lánc helyén, ellenőrizzük a felület általános állapotát, a kopást és a szíjfeszességet. Nos, térjünk inkább vissza az elterjedtebb konstrukcióhoz. Ahhoz, hogy sokáig élvezhessük a tekerést, nagyon fontos, hogy megfelelő módon karbantartsuk a láncot, a váltót és a fogaskerekeket. Akár külön cikket is szentelhetnénk a láncápolásnak, annyira komplex, gyakran a bringás társadalmat is megosztó témáról van szó, (vannak, akik a waxolásra és a kifőzésre, mások az eltérő viszkozitású, összetételű és márkájú ásványi olajokra, megint mások pedig a zsírra esküsznek.) ám mi most csak a legfontosabbakat vesszük át.
Először is ellenőrizzük a láncnyúlást, illetve a fogaskerekeken a fogak épségét és formáját. Előbbit egy speciális, kerékpár szaküzletben kapható mérőeszközzel tehetjük meg. Mielőtt felvinnénk a kiválasztott kenőanyagot, alaposan tisztítsuk meg, majd zsírtalanítsuk a hajtást. Erre jó választás lehet a könnyen beszerezhető kerékpárra való zsírtalanító, de akár a féktisztító, legrosszabb esetben pedig még a folyékony mosogatószer is megteszi. A következő lépés a szárazra törlés, majd csak ezután gondoskodhatunk a rendes kenés biztosításáról.
Végül pedig ne feledkezzünk meg a fékek ellenőrzéséről, a megfelelő ülésmagasság beállításáról és persze a biztonságunk érdekében elengedhetetlen kiegészítők meglétéről sem. A megbízható és jó fényerejű lámpák mellett a fényvisszaverő prizmák is jó szolgálatot tesznek. Ha mindennel végeztünk, nincs más hátra, mint hogy becsatoljuk a bukósisakunkat és eltekerjünk a naplementébe, miközben a hűsítő szellő hollywoodi filmeket idézve fújja a hajunkat.
Kovács Krisztián
Képek forrása: Pixabay
Ha sima bicikli helyett inkább a vízibicikli érdekelne: