Blog

Interjú Palancsa Máté gyógytornásszal és TestSzobrásszal

0
1 Interjú Palancsa Máté

“Bármi legyek is, nem vagyok más, mint test, pára-lélek és vezérlő értelem.”
/Marcus Aurelius/

A segítésnek, az emberek életminőségén való javításnak, a fizikai és mentális jó állapot megteremtésének rengeteg módszere és alternatívája lehet. Az általunk választott szakma is egy segítő hivatás, azonban ennek a segítségnek a módját nagyban meghatározza az adott segítő személy látásmódja, szemléletrendszere és személyisége is. A következőkben egyfajta nézőpontot és szakmai utat olvashattok.

Kedves Máté!

Köszönöm szépen, hogy elfogadtad a megkeresésemet!

1.Ha jól tudom 2016-ban végeztél a Pécsi Tudományegyetemen, mint gyógytornász-fizioterapeuta? Mi történt ez után? Hol kezdtél el dolgozni, milyen szakmai tapasztalatokat szereztél?

Az oklevél megszerzése után kimentem Svédországba édesapám családjához, akik akkor már 7 éve ott éltek. Mostohaanyám szemészorvosként dolgozott egy helyi kórházban, ahova én is bejártam, hogy ismerkedjek a svéd egészségügyi viszonyokkal. Sajnos, hónapokig tartó bürokratikus huzavona után sem sikerült honosítani diplomámat, miközben egy óriási migrációs hullám hatására a svéd adminisztráció szinte megbénult, így minden nagyon lassan haladt. 4 hónap várakozás és nyelviskola után hirtelen felindulásból visszajöttem Pécsre. Szinte azonnal a PTE KK Reumatológiai és Immunológiai Klinikáján kaptam állást, ahol pályakezdő gyógytornászként kezdtem meg hivatásom. Másfél év után jelentkeztem Londonba egy Physiotherapy MSC kurzusra (South Bank University), ahol sajnos csak egy szemesztert sikerült töltenem, mert családi okok miatt visszatértem ezúttal Budapestre. Itt nagyjából másfél évig különböző magánpraxisokban dolgoztam, de a Covid következtében megszűnt a rendelő, ahol működtem. Jelentkeztem önkéntesnek, de nem hívtak be. Közben egy véletlen folytán szembejött velem egy álláshirdetés, amire pusztán kíváncsiságból jelentkeztem. Így lettem gyógytornász az Igazságügyi Megfigyelő és Elmegyógyító Intézet Neuro-pszichiátriai osztályán 6 hónapot. Ezek után újra visszakerültem Pécsre, eredeti “anya klinikámra”, ahonnan azonnal átvezényeltek a Koronavírus Ellátó Központba. 7 hónap után visszahelyeztek a reumatológiára, és azóta is ott dolgozok.

2.Hogyan jött az életedbe a TestSzobrászat, hol találkoztál ezzel először? Miért döntöttél úgy, hogy ebbe az irányba indulsz el?

A budapesti évek alatt minden erőmmel képeztem magam. Minden anyagi forrásomat erre fordítottam. Rendkívül jó kurzusok vannak, gyakorlatilag 3 hétvége alatt FDM terapeutává tudod képezni magad. Azonban nekem mindig hiányzott ezekből a mélység, a valódi kíváncsiság az “ember” megértésével kapcsolatban. Egy állkapocs terápiás workshopon vettem részt, ami már befejeződött, de néhányan estig ott maradtunk, ahol volt egy Test Szobrász hölgy. Ő mutatott néhány technikát (a kontextusából kiragadott strukturális integrációs technikákat “barkácsolásnak” hívjuk a szakmán belül). Nagyon megfogott az érintések és fogások lágysága, lassúsága és kivitelezése. Egészen más volt, mint amit addig ismertem. A triggerpont, FDM sokkal keményebb technikákat használ. Egy új világ nyílt meg előttem. Magamban úgy fogalmaztam ezt meg, hogy a fascia technikáknak is van jing (pl. strukturális integráció, cranio-sacralis terápia) illetve jang (FDM, triggerpont) oldala. Egyik sem “jobb” vagy “rosszabb”, mint a másik. Komplementer elemei egymásnak. A kérdés mindig az, hogy mit szeretnék elérni, és mire van szüksége a páciensnek.

3.Ha esetleg valaki még nem hallott volna róla, annak hogyan tudnád röviden összefoglalni, mit is jelent ez pontosan?

A TestSzobrászat egy amerikai-magyar strukturális integrációs iskola, melyet Septum Work néven jegyez az International Association of Structural Integrators (IASI). Ide tartozik a talán ismertebb Anatomy Trains, a Hellerwork illetve az eredeti, Dr Ida Rolf Institute. Az utóbbiból fejlődött ki a jelenleg 12 hivatalos strukturális integrációs iskola. A TestSzobrászat egy szemlélet, manuális technikák gyűjteménye, amely mozgásterápiás elemeket is integrál technikai repertoárjába. A képzés során kommunikációs, pszichológiai, érzelmi-anatómiai eszközöket is elsajátítunk. A 12 és 3 alkalmas kezeléssorozatok az anatómiai vonalakat követik, és több céljuk is van. Elsősorban a testtartás fejlesztése, azaz egy kevesebb energiafelhasználású, ergonomikusabb rendszer létrejöttének segítése a cél. Ennek egyik hozadéka lehet a mély szövetekben tárolt és felhalmozódott érzelmi töltések feloldása, amely általában kéz a kézben jár az úgynevezett szenzo-motoros amnézia (SMA) nevezetű jelenséggel. Az SMA egy korábbi kondicionáláson alapuló válasz a központi idegrendszer felől, amely már idejét múlt, nem aktuális. Általában trauma, stressz vagy poszturális viszonyokból eredeztethető. Leegyszerűsítve, ez azt jelenti, hogy “helytelen”, nem gazdaságos mozgásmintákban ragadnak bizonyos szövetek illetve képtelenek az aktivációra vagy az elernyedésre. Ezen szövetek a testtudatból részben vagy teljesen kiesnek. A TestSzobrász és a vendég közös együttműködése révén a test “emlékezetének” felébresztése lehetségesség válik.

4.Mit kell tudni a képzésről? Hol, és mennyi idő alatt lehet elvégezni? Pontosan milyen képesítést lehet megszerezni?

Modul- és egyben mentorrendszerről van szó, állandó szupervízióval. Budapesten, 4 félév alatt teljesíthető az egész képzés, amelynek végén a tanuló egy az IASI-nál akkreditált strukturális integrátor oklevelet szerezhet. Egyelőre nem tudok róla, hogy ez Magyarországon elismert lenne ilyen formában. A képzésről további információ a https://testszobrasz.hu weboldalon olvasható.

5.Saját eddigi tapasztalataid alapján mit tudnál tanácsolni azoknak, akik most végeznek a gyógytornász képzésen és még nem tudják pontosan, milyen irányba induljanak el ezután?

Elsősorban a külföldi egyetemi továbbtanulást javaslom. Remek ösztöndíjak vannak, nem kell, hogy millióid legyenek a bankszámládon. Leleményesnek és talpraesettnek kell lenni, és menni fog. Az angol, német vagy spanyol nyelvtudás lehetőséget fog biztosítani a későbbiekben, hogy a nívós nemzetközi szakirodalomhoz és kutatásokhoz hozzáférj, ezért érdemes művelni ezen nyelvek legalább egyikét. Képezd magad, akkor is, ha nincs pénzed továbbképzésekre, autodidakta módon. A korlátlan információelérés korában élünk: légy kritikus, szelektálj, és használd! Ami nem működik, dobd ki! Segítsd a társaidat, kollégáidat és oszd meg velük a tudásod, személyedet, egész lényedet! Egy egészségtelen verseny-kultúra van Magyarországon, melyet nyugaton nem tapasztaltam. A tudás semmit nem ér, ha nincs kivel megosztani! El kell dönteni, hogy milyen gyógytornász kollégákkal szeretnél dolgozni. Olyanokkal, akik képzettek, tudnak segíteni a pácienseknek, valamint inspirálnak téged a fejlődésre? Vagy olyanokkal, akik szakmailag képzetlenek, nem akarnak fejlődni, tudásirigyek és demotiválnak téged? Rajtad is áll! Sok sikert Nektek!

Remélem sikerült egy kis bepillantást nyújtanunk a TestSzobrászat érdekes világába és bízom benne, hogy Máté gondolatai motivációt tudnak nyújtani számotokra, ha most még van is bennetek egy kis bizonytalanság a jövővel kapcsolatban.

Szabó Johanna

További beszélgetésekért kattints ide:

Talán ezek is érdekelhetnek …