Blog

Mit is csinál egy TSMT terapeuta?

0
1.-mit-is-csinal-egy-tsmt-terapeuta

            Szerintem bátran kijelenthetem, hogy egy szülő a gyerekéért bármit megtenne. Attól a pillanattól fogva, hogy egy kisgyermek megszületik, a szülei folyamatosan csak a legjobbakat szeretnék neki – fejlődjön megfelelően, szeresse az óvodát, élvezze az iskolát, találjon egy olyan munkát, amit boldogan végez. De mi történik akkor, ha úgy vesszük észre, hogy valami mégsem teljesen úgy történik, ahogy minden másik kisgyereknél? Mit kell tennünk akkor, ha bizonyos fejlődési szakaszok késve/egyáltalán nem jelennek meg? Mi a következő lépés abban az esetben, ha nem elégszünk meg azzal, hogy a gyermekünk kicsit „esetlen” és „sete-suta”, hanem a dolgok után szeretnénk menni?

            Nos, ezekben a dolgokban tud nekünk segíteni egy TSMT terapeuta. A TSMT-t Dr. Lakatos Katalin terapeuta alkotta meg, a rövidítés pedig tervezett szenzomotoros tréninget jelent. A torna során különböző nagy- és finommozgások fejlesztésének segítségével érleljük az idegrendszert, méghozzá mozgásos feladatok alkalmazásával. De mit is takar pontosan az, hogy ez egy szenzomotoros tréning? Ahhoz, hogy ezt megértsük, nem árt ismernünk a gyermekek különböző fejlődéslélektani szakaszait, melyeket Jean Piaget (svájci pszichológus) különített el négy, egymástól elhatárolható csoportra a gyermekek kognitív fejlődését figyelembe véve. Ez a négy szakasz a következő:

  1. Szenzomotoros szakasz
  2. Műveletek előtti szakasz
  3. Konkrét műveleti szakasz
  4. Formális műveleti szakasz

Ezek alapján már láthatjuk, hogy a gyermek első fejlődési szakaszát hívjuk Szenzomotoros szakasznak, mely születéstől 2 éves korig tart. Ebben az időszakban a kisgyermek fejlődését a különböző szenzoros és motoros élmények fogják megalapozni, valamint előre vinni.

            A tornát már 1 éves kortól ajánlják, egészen a 9-12 éves korosztályig. A torna megkezdését mindig egy megfelelő szakember által végzett felmérés előzi meg, mely 5 különböző szakaszból áll, és százalékosan van kiértékelve. Ennek eredménye alapján döntik el, hogy a kisgyermeknek szükséges-e a terápia – ha az 5 területből minimum háromnál 50% alatti eredményt ér el a kisgyermek, esetleg mind az 5 vizsgálati területen nagyobb elmaradással küzd, mint 1-1,5 év, akkor mindenképp ajánlott a terápia alkalmazása.

Bár láthatóan a torna alapvetően akkor javasolt, amikor gyermekünk fejlődése elmarad/eltérést mutat kortársai fejlődésétől, az alábbi zavarok és problémák megjelenésekor is használják: figyelemzavar, hiperaktivitás, magatartási zavar, tanulási problémák, egyensúlyzavar, iskolaérettségi problémák, vagy éppen ügyetlen mozgás. A terápia során alkalmazott torna feladatai kötöttek, egymásra épülnek és folyamatosan nehezednek. A feladatok segítenek abban, hogy fejlődjön az észlelés és az érzékelés, beérjen a lateralitás (dominancia) és a kisgyermek jobban tudjon térben tájékozódni. A feladatok mellett mondókákat és énekeket is használnak, ezek segítségével pedig a kommunikációs és anyanyelvi készségek is javulnak, a koncentráció fejlődik. A TSMT két nagy csoportra osztható, ezáltal is biztosítva a fejlődést – a TSMT I. 508 feladatból áll össze, a szülőknek is betanítható, tehát otthoni is végezhető (sőt!), míg a TSMT II. 680 egymásra épülő és fokozatosan nehezedő feladatot foglal magába, melyek használata azoknak a gyermekeknek ajánlott, akiknek a felmérés során meghatározott értékei 50 és 70 százalék között mozognak. A TSMT II. kiscsoportos torna formájában válik elsajátíthatóvá a kisgyermekek számára.

A torna egyébként viszonylag eszközigényes – ezen eszközök egy része szinte bármelyik háztartásban megtalálható, míg a másik részük csak a terapeuta segítségével, a foglalkozások során elérhető. Legismertebb eszközei a labda, a létra, a függőágy, a hinta, a zsámoly és a mini trambulin.

Bár a torna alapvetően a nagy- és finommozgásokat fejleszti, ezek által a gyermekek idegrendszerére is jótékony hatással van, így sokan nevezik „okosító tornának” is. Amennyiben úgy látjuk, hogy gyermekünk fejlődésével problémák vannak, mindenképp keressünk fel egy szakembert, hiszen ezen semmi szégyellnivaló nincs! Minél előbb teszünk annak érdekében, hogy gyermekünk problémái/hiányosságai megszűnjenek, annál előbb kezdhet el egy különböző zavaroktól mentes, teljes életet élni.

Varga Roxána

Képek forrása:

[i]


[i] https://infozio.wordpress.com/2022/03/09/nem-akar-enni-a-gyermekem/

Talán ezek is érdekelhetnek …