Blog

Sorozat, amely a képernyő elé szögez minket! – Squid game

0
1 Sorozat Amely A Kepernyo Ele Szogez Minket

Ki ne ismerné a saját kultúrájának gyerekjátékait, a játékok szabályait vagy éppenséggel a játszma végére várható eredményt, jutalmat, ami a győztesé? Pontosan értjük a jó és rossz szereplőket. Hogy realizálódik ez a folyamat filmes környezetben? A Squid game sorozat realisztikus jelleggel varázsolja a szereplőket és a nézőt is egy gigantikusnak mondható játszótérre. A filmipar jelentős fordulópontját jelentette a koreaiak Netflixen elérhető véres tanmeséjének terjedése, amely még a Dalí-maszkos spanyolok, azaz A nagy pénzrablás című sorozatát is letaszította a trónról. Azonban a filmkritikusok nem jósoltak nagy jövőt számára, mert a történetben szereplő utópisztikus, véres és nyomasztó világ valamilyen formában minden hasonló témájú filmnek a részét képezi. De akkor miért is ilyen népszerű a sorozat, hogy számtalan tematikus étterem, mémek hada, ruházati cikkek és filmes relikviák tarkítják már a sorozat utóéletét?

Nézőcsalogatás a 21. században

A Squid game besorolása a szatíra fogalomkörön belül kapcsolatban van a kapitalizmus okozta jelenségekkel, amelyek a mindennapok során érintik az embereket, akik emiatt kitörést terveznek ebből az ördögi körből. Számukra a legalitás és illegalitás fogalma közötti határ elmosódik, így életük mozgatórugója nem más, mint az életösztön. A megalkotó Hvang Donghjok szívéhez legközelebb álló projektről van szó, aminek ötlete 2008-ban szültetett meg a fejében, és anyagi problémáit követő túlélésorientált időszak után került végleges megalkotásra. A kritikus időszakát sem töltötte haszontalanul, hanem belevetette magát a mangasorozatok világába, olyanokba, mint például a Battle Royal, a Liar Game vagy a Kaiji. A történet mellé csatlakoztak a világ társadalmi problémái, az ellentétetek súlyosbodtak, szegénység és munkanélküliség. Ezeket az érzéseket feldolgozva vált a siker receptjévé ez a mű, amely szórakoztat, lesokkol, elborzaszt, morális kérdéseket feszeget, hatással van a psziché majdnem minden rétegére, és nem mellesleg nagyon látványos és egyedi színtereket jelenít meg.

Mi az a Netflix-effektus?

A streamingvilág hatalmas fejlődése és domináns szerepe tagadhatatlanul hatással van minden tartalomkezelőre és annak platformjaira is. Ennek hatására szeretne a Netflix tartalomkezelője lokális filmpaletta helyett globális hálózatot kialakítani, és parterviszonyba kerülni más országok minőségi filmet és sorozatot készítő stábjaival. Amerika agyonsablonizált és már megszokott kulturális angol nyelvű filmjei és a feliratok iránti gyűlöletet követően nem volt kérdés, hogy más világrészek filmjei is kerüljenek fel a portálra, ilyen volt az első koreai sorozat A királyság titkai, a spanyol A nagy pénzrablás, amelynek logikáján került beválasztásra a Squid game is. Tehát a Netflix tartalomkezelőinek kiemelt célja, hogy amellett, hogy Amerikán kívülről származó alkotások kerülnek beválasztásra, mindezeken túl a mű a társadalom által a bizarr jelzővel legyen jellemezve hiszen a 21. században már ez a „menő”.

Időtlen idő a végtelenített térben

A jól felépített történetnek hála már a sztori elején megismerjük a játékosainkat és az élethelyzetüket, amely után a játék helyszínét szolgáltató bázis is felderítésre kerül. A tervezők nem sajnálták a pénz a díszletekre, és a végtelennek tűnő bonyolult hely egy k-pop videószerű mozgó egyenruhások hangyabolyát tárja elénk. A díszleteken jól látható MC Escher holland grafikus munkájának jellemzője, a végtelenbe futó lépcsők, amik az értelem-értelmetlenség határán mozgatják az illúzióba ragadt nézőt. Amíg a nézőt ingerek érik addig a játékosoktól megvonásra kerülnek a látás, az érzés, a hallás, a szaglás vagy éppen az öntudattal járó ingerek.

A játékosok bázisra kerülésekor elkábítják őket, csuklya kerül a fejükre, így még a sofőr arcát sem látják a maszktól. A vizuális ingerektől minimálisan megfosztva és tudatlanságba burkolva hajtják álomra a fejüket az altatógáz hatására, melyből felébredve egy túlzsúfolt, természetes fénytől mentes helyen találják magukat egy zöld, számmal ellátott ruhában. Emellett a haszontárgyaiktól és az idő-napszakok követésétől megvonva kerülnek egy végtelenített időbe, amit a játék irányít, azaz megmondja, mikor mit kell csinálniuk. A valóság elvesztésével mesterségesen kialakított, ingerszegény és rideg hatásokhoz kell tudatlanul alkalmazkodniuk. Az alkalmazkodás képessége addig működik ameddig vannak kapaszkodók az ember számára, így ezektől megvonva labilissá válnak.

Tudják a bűneid, de te csak egy szám vagy

A hierarchikus szabályok és egyenruhaözön még inkább egy dolgos, strukturált hangyabolyra emlékezteti a nézőt. Az említett drasztikus lépések mellett a személyazonosság és az egyediség megvonásával, azaz a név elvesztésével csak markánsabbá válik a nyomasztó érzés a játékosokban. A diktatórikus parancskövető rendszer jelképezi az őrökön található kör, háromszög, négyzet jele, amely még arctalansággal is jár. Az őrök is a gépezet rabjai ugyanúgy, mint a játékosok, azzal a különbséggel, hogy a játékosok nemi megkülönböztetés nélkül egyenrangú tényezők a rendszerben. 456 játékos különböző életkorú különböző mértékű tartozású ember, de egy dologban megegyeznek, valamennyiük helyzete kétségbeejtő és kilátástalan.

Rettegéssel fűszerezett teljesítmény

Az idő és a tér végtelensége fog össze a játékosok ellen, ami miatt jelentős frusztrációval rendelkeznek, amit tovább ront, hogy komolytalannak találják kezdetben a játékot. Azonban az első játszótéri véres megmozdulás után életre-halálra játszanak. A mészárlás után követelték, hogy vessenek véget demokratikus úton a játéknak, ami a szavazás hatására meg is történik. A való életbe visszakerült játékosok újra szembesülnek az életük nyomasztó és üldöző problémáival, ami a legtöbb játékost arra sarkallja, hogy önszántából térjen vissza a játékba. Ennek a magatartásnak az oka lehet, hogy a játékosnak már nincs miért élnie és/vagy nincs mit veszteni vagy éppenséggel már csak ez az egyetlen kiút az élet börtönéből.

Azt, hogy a pénz hathat ilyen motivációs erővel vagy az új élet reménye, erre a választ minden esetben a nézők lelkében találhatjuk meg. És itt a legjelentősebb fogáspontja a filmnek, hogy pszichés hatással van a nézőre, és a sorozat nézése közben pszichés, morális és etika kérdések elé állítja a nézőt.

A kíváncsi és a vakmerő ember gyakran elveszíti realitását, és örömmel él meg filmeken keresztül olyan szituációkat, amelyeket a való életben nem merne vagy éppenséggel nem tanácsos emberi életet veszélyeztető illegális magatartást folytatni. Erre a továbbiakban is lesz lehetőség a 2. évadnak hála, valamint számos új film és sorozat kerül bevonásra várhatóan a Netflixen. Továbbiakban is jó filmnézést mindenkinek![i]


[i] Orbán Nikolett

Talán ezek is érdekelhetnek …