Blog

Mitől lehetsz jó szakember?

0
1-kommunikacio

Mitől válik valaki jóvá a szakterületén belül? Elég csak a szaktudás? Mi lehet a titok? Egyáltalán létezik a Kulcs? Valahol mindenki vágyik rá, aki megtalálta a szerelemszakmáját, de vajon mindenki képes lehet a legjobbá válni?

A választ persze én sem tudhatom, mivel radiográfusként még nem dolgoztam a szakmában. Azonban a szakmai gyakorlatom ideje alatt egy dolgot levontam, mint konklúzió: mennyire fontos a kommunikáció. Nem csak az, hogy mennyire vagy érthető a maszk mögött, mennyire artikulálsz, hangsúlyozol, hanem mennyire maradsz ember a munka közben. Jogosan mondhatnád a sorokat olvasva, hogy ebben mi a titok, hiszen nincs olyan munkahely, ahol ne kellene használnod a kommunikációt, mint eszközt.

Elég sok diákmunkán vettem részt, ahol kellett már éjszaka árut pakolnom, tankönyveket hordanom a raklapokról az iskolákba, voltam már bolti eladó, szállítottam, fuvaroztam, adminisztráltam, és még az is lehet, hogy nem itt fog véget érni a sor. Teljesen igazatok van, nem voltam egyedül a gondolataimban, mindig volt valaki a közelben, vagy éppen csapatban kellett dolgoznom, és velük együtt megoldást találnom egy problémára. A kulcsszerep a kommunikációé volt. Ki mennyire tudja érvényesíteni az akaratát, ki az, aki csapatként gondolkozik, ki az, aki csak végezni akar és kimaradni a feladat terhe alól. Ki az, aki meg is tudja értetni magát, ki az, aki tisztán, érthetően tudja előadni a véleményét, és azzal nem sért meg senkit, hanem előre akarja vinni a munkafolyamatot.

Továbbmegyek, Rád milyen hatással van, ha valaki egyértelműen bántani akar a szavaival? Túl tudsz tenni rajta, napokig megvisel, és egy kisebb lelki sebként hordozod a súlyos szavakat? A kommunikáció bizony egy kétirányú fegyver, ha úgy tetszik. Kiben milyen hatást gyakorolsz néhány mondattal. Megnyugtatod? Felidegesíted? Kételyek közt hagyod? Vagy éppen játékosan fogja fel?

Szeretnék visszacsatolni a fentebb leírtakhoz: radiográfusként nem dolgoztam még a szakmában. Viszont azt megtapasztaltam, hogy mekkora jelentőséggel bír az, ha egy szakmabeli határozottan, mégis kedvesen tudja elmagyarázni egy páciensnek, hogy mi fog vele történni egy kezelés vagy felvétel során. Teljesen más lélekjelenlét kell egy beteg előtti beszélgetésnél, mint egy operátori szobában a kollégákkal. Először is tudatosítani kell, hogy akár egy diagnosztikai, vagy sugárterápiás centrumba beteg emberek járnak. Diagnózis előtt állhatnak, kezelés utáni állapotfelmérés miatt érkeztek, de akár egy hosszú kezelési sorozat elején is járhatnak, ami folyamatos kontrollt igényel.

Még nekem is tanulnom kell, hogyan is működik ez a fajta átszellemülés. Hiszen nem tudok együttérezni a betegségben szenvedővel, mivel hogyan is érthetném, mi játszódhat le éppen a fejében. Hogyan is tudnék. Azonban tudok tenni az ellen, hogy a vizsgálat vagy kezelés alatt féljen, rettegjen, és tudok segíteni neki abban, hogy türelmes legyen és higgadt. Ha kérdez, válaszolok, és ha ugyanazt a kérdést egymás után többször felteszi, akkor én mindannyiszor ugyanolyan nyugodt, türelmes és egyértelmű választ mondjak. Kedvesen, türelmesen, tisztán, érthetően és megfelelő alázattal.

Persze ott lesz mindig az emberi oldala is, hogy van egy várólista és egy érkezési sorrend, amit muszáj lesz teljesíteni. Ez a fajta kettősség pedig bizony gyakorlást igényel, nem egyik napról a másikra fog kialakulni, hogyan legyél hatékony. De egy jól működő kommunikációs tehetséggel hatalmas előnyre tehetsz szert!

Goszpodinov Emese

Képek forrása: Pexels

Talán ezek is érdekelhetnek …